Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató
Általános Iskola és Alapfokú
Művészeti Iskola
8181 Berhida, Kossuth Lajos út 11.
Tel.: 88 455 184 és 88 586 680 e-mail: adyiskola.berhida@gmail.com
ÖKOISKOLA


www.okoiskola.hu
Munkaközösség
Ökoiskola munkaterv 2016/2017
letöltés
Ökoiskola munkaterv 2017/2018
letöltés
Ökoiskola munkaterv 2018/2019
letöltés
Ökoiskola munkaterv 2019/2020
letöltés
Ökoiskola munkaterv 2020/2021
letöltés
Ökoiskola munkaterv 2021/2022
letöltés
Ökoiskola munkaterv 2022/2023
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2016/2017
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2017/2018
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2018/2019
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2019/2020
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2020/2021
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2021/2022
letöltés
Ökoiskola munkaközösség 2022/2023
letöltés
Beszámolók
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2016/2017
letöltés
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2017/2018
letöltés
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2018/2019
letöltés
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2019/2020
letöltés
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2020/2021
letöltés
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2021/2022
letöltés
Ökoiskola munkaközösség beszámoló 2022/2023
letöltés
Ökoiskola
pályázati adatlap
fotók
Iskolakert
Beszámoló
2017-2018.
udvar

kert

dekoráció

A
fenntarthatóság pedagógiájának
megjelenése az Ady Általános
Iskola mindennapjaiban
MOTTÓ:
Minden
mindennel összefügg
Az
elmúlt egy évben fogalmazódott meg iskolánk
közösségének a
fejében az a gondolat, hogy az Ökoiskola Cím
elnyerésére
pályázzon, így tudatosan törekedjen az ehhez
szükséges hiányzó
lépések kialakítására. Az
elgondolást 2015. 08.29-én a
Tanévnyitó Értekezleten koronáztuk meg,
ahol a jelenlévők
szavazatukkal erősítették meg, hogy egyetértenek a
címpályázat
beadásával és elfogadják az
elkészült Ökoiskola Munkatervet.
A
fenntarthatóság pedagógiájának
bevezetése, módszereinek
elsajátítása olyan cél, amit
állandóan a szemünk előtt tartva
munkálkodunk.
A
fenntartható fejlődés fogalma ma sok
kérdést vet fel, de az
eddig született
meghatározások mind egyetértenek abban, hogy a
meglévő természeti erőforrások
hasznosítására kell helyezni a
hangsúlyt, ezáltal értékeket kell
teremteni, mely folyamat érinti
a gazdaság növekedését, dinamikus
fejlődését, amit e nézetek
szerint - és ezzel mi is egyetérthetünk –
környezetvédelmi
szemlélettel szükséges megvalósítani.
Mi,
akik a mindennapjainkban nevelési kérdésekkel
foglalkozunk,
pontosan tudjuk,
hogy a szemléletformálás az egyik legnehezebb
és
legkevésbé dinamikusan, illetve látványosan
végrehajtható
pedagógiai feladat. A megfogalmazódott
kritériumokból nem tévedés
azt a következtetést levonni, hogy ennek
megvalósítása a
társadalmunk minden tagjának közös feladata.
Kicsiben, a legalsó
szinten kell kezdeni, s alulról építkezve lehet
mindig előre
jutni.
A
fenntarthatóság pedagógiájának
gyakorlati megvalósulása
iskolánkban – ennek megfelelően - egy sokrétű,
szerteágazó
folyamat, így az egyes, érintett területekkel jelen
írásomban
külön-külön foglalkozom.
Intézményünkben
az oktatás módszertana, annak minél
színesebb alkalmazása, az
alkalmazott technikák folyamatos fejlesztése, kiemelt
feladat. Ez
elengedhetetlen a változatosság
megteremtéséhez, s fontos szerepe
van a motivációs folyamatokban. A tanítási
órák keretében a
frontális munka mellett gyakran alkalmazzuk a kooperatív
módszereket, a csoport munkát, a páros
munkát,….kihasználva az
ebben rejlő lehetőségeket. Bemutató
tanítások során a
pedagógus karunk tagjai értékes tapasztalatokat
szerezhetnek
kollégáiktól óralátogatás
keretében, illetve szívesen
fogadunk más intézményekből
kollégákat hasonlóképp, hiszen a
kistérségünkben működő
intézményekkel folyamatosan keressük
az együttműködésre lehetőséget adó
rendezvényeket.
„
Az
élethosszig tartó tanulás” oly
divatossá vált szlogenjét is
magunkénak mondhatjuk, hiszen kollégáink
folyamatosan részesülnek
különféle továbbképzésekben
egyénileg, illetve a tantestület
egésze, mint csoport. Itt csak a legutóbb
megvalósultakat említem:
-
A
számítógép alkalmazása a
pedagógusok és a tanulók
kompetencia-fejlesztésében a
tanulási-tanítási folyamat
szolgálatában
-
„Méhzümmögés
és dühroham” – avagy a figyelemzavar
tünetei címmel vettünk részt Reményi
Tamás szakmai előadásán Várpalotán a
Bartos Sándor Óvoda, Általános Iskola,
Előkészítő Szakiskola és EGYMI
szervezésében
-
Dobogókőn az IPR
pályázat keretében
-
Mór: „A
projektpedagógia, mint az élményszerű
tanulás gyakorlata” a TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0464
„Képességfejlesztés Berhidán”
elnevezésű program keretében
-
Harkány:
„Agresszió –és
konfliktuskezelés” a TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0464
„Képességfejlesztés Berhidán”
elnevezésű program keretében
-
Öko koordinátor
képzés
A
képzések megvalósulásának
érdekében törekedünk a pályázati
lehetőségek kihasználására az anyagi
feltételek biztosításához,
illetve széles körű partnerkapcsolatok
kialakítására.
Kapcsolatot építünk és ápolunk a
szóba jöhető
képzőközpontokkal, civil szervezetekkel,
társintézményekkel, a
helyi TESZ-el, a polgármesterrel, a helyet
biztosító
szolgáltatókkal, közművelődési
intézményekkel, a KLIK-el, a
pályáztató szervekkel,
minisztériumokkal,…
Ezen
a téren, mint látható, az
együttműködések szövik át a
mindennapjainkat. A kialakult kapcsolatrendszert később
más
programok megvalósítása során is tudjuk
mozgatni.
Az
iskolai élet más területein is jellemző a fent
ismertetett
kapcsolatok működtetése. A tevékenység
jellegétől függően
ezen kívül a szülők vagy technikai dolgozók
bevonásával
történnek az események (pl.: kertművelés,
kirándulás, szakmai
nap, Családi nap, Egészségnap, Kulturális
fesztivál,…)
Évente
több alkalommal szervezünk a gyermekeknek a
fenntarthatóság
pedagógiájához köthető tábort. Az
idén nyáron egy hosszabb
(egyhetes) és szeptemberben egy rövidebb (3 napos)
Öko-tábort,
valamint részt vettünk már 2. alkalommal az
Erzsébet Program
„Tavaszi kirándulás” elnevezésű 3
napos osztálykirándulásán,
a zánkai táborhelyen, mely a Balaton-felvidéki
Nemzeti Park
területén található.
A
helyi környezet tanulmányozása címén
gyakran válasszuk
különféle programok, rendezvények
helyszínéül az iskolától
nem messze található Szabadidőparkot a
Kistónál. A nagyobb
gyermekekkel távolabbi helyszíneket is
meglátogatunk, pl.
legutóbbi gyalogtúránk a Szőlőhegybe vezetett,
melynek kapcsán
alaposan szemügyre vehettük az őszi természeti
jelenségeket, de
gyakran elsétálunk a közeli lovas farmra is, ahol
ismerkedünk az
állattartás természetes formájával,
a lovak ápolását és
életmódját tanulmányozzuk. A
kistérségünkben lévő természeti
és épített nevezetességeket is
látogatjuk, kedvelt helyeink közé
tartozik a Vilonyán működő malom, ahol mindig
szívesen látnak
minket.
Rendszeresen
szervezünk kerékpáros programokat is, a
rendőrséggel való
együttműködésünk kapcsán mát
több alkalommal is sor került
kerékpáros ügyességi versenyre, KRESZ-teszt,
TOTÓ kitöltésére,
jelenleg pedig a Sulimoped programban veszünk részt
együtt,
amelynek keretében a 7-8. osztályos diákjaink
közül néhányan
ingyenesen vehetnek részt segéd
motorkerékpár oktatáson és
tehetnek vizsgát, szerezhetnek jogosítványt. A
tavalyi tanévben részt vettünk továbbá
a
„Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
közlekedésre nevelési
program megvalósítása – a közúti
közlekedés biztonságát
szolgáló köznevelési intézményi
nevelési tevékenység – 1.
forduló” című pályázaton, melynek
sikere által új
közlekedési eszközök, közöttük 2
jól felszerelt kerékpár is
kerülhetett diákjaink részére az elnyert
összegből.
Programjainkat
a környezetvédelmi szempontok szem előtt
tartásával szervezzük.
Az iskola rendezvényeken már elkezdtük az anyagok
újrahasznosíthatóságát
tanulmányozni a dekoráláshoz és
mellőzzük az eldobható eszközök
használatát. Szelektíven
gyűjtjük a műanyagpalackot, a használt elemeket, és
fáradt olaj
gyűjtő versenyt hirdettünk erre a tanévre. A
hulladékgyűjtést a múlt tanévtől fogva 2
alkalommal is
megszervezzük. programjaink alkalmával és a
hétköznapokban is
használjuk a szabadtéri sportpályákat.
Rendezvényeinket
többnyire a szülők és civil szervezetek
bevonásával szervezzük
meg. Fontos számunkra a családi életre
nevelés, így Családi
Napokat szervezünk, ahol a generációk együtt
kapcsolódhatnak ki
tartalmasan. Ilyen alkalmakkal a helyiek is bekapcsolódnak
programjaink lebonyolításába, s általuk
ismerkedhetnek diákjaink
az önkéntes munka fontosságával,
hasznosságával.
Más
programjaink során gyakran megyünk mi is más
intézményekbe.
Versenyek, vetélkedők alkalmával ( Pl.: Várkerti
Általános
iskola Várpalota, Nepomuki SZ. J. R. Kat. Ált. Isk., Ősi
Oktatási
Központ Általános Iskola és Óvoda, II.
Rákóczi F. N. N. Ny.
Ált. Isk. Peremarton, Gyulaffy L. Ált. Isk
Gyulafirátót, Báthory
I. Ált. Isk. Veszprém,…..), így alakult ki
több iskolával is
kapcsolatunk, melyek között olyan is van, amelyik már
nem első
alkalommal pályázik az ökoiskola címre.
Találkozásaink
alkalmával tapasztalatcserével tudtuk egymást
támogatni.
Előfordult már, hogy a környezetünkben működő
más intézmények
pedig már tőlünk kértek tanácsot az
„ökosággal”
kapcsolatban. Az OFI-val való együttműködésnek
köszönhetően
nálunk már 2 fő öko koordinátor
tevékenykedik a program
sikerességéért.
Mivel
jellemzően hátrányos helyzetű és halmozottan
hátrányos
helyzetű gyermekekkel foglalkozunk, fokozott
együttműködés
szükséges a településen működő
szociális intézménnyel, így
a Családsegítő szolgálattal, d a Védőnői
hálózattal és a
Várpalotai szociális intézményekkel is.
A
tehetséggondozással is több területen
foglalkozunk. Az egyik
ilyen terület a földrajzhoz kapcsolódik. Rendszeresen
vesznek
részt diákjaink különféle versenyeken a
témában. Tavaly 2
gyermekünk is bejutott az „Itthon otthon vagy”
elnevezésű
országos földrajzversenyre a 10 legjobb közé, s
az egyik tanulónk
az országos fordulón III. helyezést ért el.
Kiemelten
fontosnak tartjuk a földrajz tanítását is,
hiszen elemei
nélkülözhetetlenek a fenntarthatóság
szempontjából.
Tehetséges
diákjainkkal gyakran örvendeztetjük meg kis műsorokkal
a
várpalotai kórház idős lakóit vagy a
Mozgáskorlátozott
Egyesület gyermekeit, s felnőtt tagjait. Száminkra kiemelt
feladat
az esélyegyenlőség megteremtése.
Mindezen
tevékenységekről összességében
elmondhatjuk, hogy a
fenntarthatóság pedagógiája jelenik meg
bennük és értéket
teremtenek, hiszen egyénileg értékes és
társadalmilag is hasznos
kettős produktumot hozunk létre általuk.

Öko-járőr

Ökojárőreink ellenőrzik a villanykapcsolókat
Közlekedési
kérdőív
Kiemelkedő
fenntarthatósági megoldások az iskolakertekben

Ökotáborról beszámolók: JL-né,
SLE, FZ, CsZs
Kertészkedünk
Megérkezett a jó idő, itt az alkalom a
kertészkedésre. Iskolánk
a Berhidai Kertbarátkör civil szervezettel, a
Polgármester
Asszony, Héninger László képviselő
úr és felesége, valamint
pedagógusainak jóvoltából kiskertet
alakított ki az udvaron.
Minden osztálynak jutott egy ágyás, amelybe
magokat és palántákat
ültetnek.
Gyermekeink már el is kezdték a szorgoskodást
– amit nagyon
élveznek – és a kis veteményeskert
Tamás bácsi vezénylésével
lassan megtelik zöldségekkel.
Ahhoz, hogy ez mind megvalósuljon, segítségre volt
szükség, így
hálásan köszönjük a
közreműködést a már említett
támogatóinknak!
Az iskolai környezeti nevelés
szempontjai
Környezeti nevelés Bemutató